نیکی ماندگار

نیکی ماندگار

سلام دوستان عزیزم
وبلاگ نیکی ماندگار رو در جهت نشر ترویج مفاهیم وقف ایجاد کردم که انشالله بیش تر با ارزش وقف آشنا بشیم و این فرهنگ زیبا را در جامعه گسترش بدیم
امیدوارم که از مطالب استفاده کافی رو ببرید.

پیشنهادات و نظرات شما مایه خوشحالی من میشه پس حتما از قسمت کامنت مطالب یا قسمت تماس با من که بالای وبلاگ قرار داده شده با بنده در ارتباط باشید.
انشالله عاقبتمان به خیر باشد.
عدنان رحمانی

جشنواره وقف

دوستان عزیزم اگر به متن گام دوم انقلاب مراجعه کنیم  نقشه راهی تنظیم شده که  بستر و رویکرد تمدن سازی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی را برای ما مشخص می کند. مولفه ها و کلیدواژه های بیانیه گام دوم انقلاب  بر مدار به تکامل رساندن انقلاب اسلامی در آرمان ها و دستاوردها و نیز تکامل نظام اسلامی در امت سازی و دولت سازی است و همه اینها مقدمه ساز ظهور امام مهدی(عج) است، یعنی ملت و دولت و نظام باید به جایی برسند که ظرفیت ظهور امام عصر(عج) را داشته باشند.

وقف و سازمان اوقاف  هم یکی از مراکزی است که می تواند بیشترین کارآمدی را در تحقق گام دوم انقلاب داشته باشد و این امر درابعاد علمی و اقتصادی و اجتماعی می تواند موجب پیشبرد جامعه اسلامی بشود که در پایین به بررسی اجمالی این موارد می پردازیم.

 

ابعاد علمی وقف

علم و پژوهش یکی از ابعاد کاربردی بیانیه گام دوم انقلاب است که وقف در این عرصه جایگاه ویژه‌ای دارد و زمینه سازی مناسبی در جامعه  ،جهت گسترش وقف علمی ، باید صورت بگیرد همانطور که واقفان ما در ساخت مدرسه ، دانشگاه و مراکز تربیتی نقش ویژه ای دارند از این ظرفیت برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از جوانان صاحب ایده برای رشد و نمو جامعه  می توان استفاده کرد و این قبیل اقدامات می‌تواند راهکاری برای برون رفت از کلیه تحریم‌ها و عامل موثری در ایجاد ثروتی موثر برای جامعه باشد.

 

ابعاد اقتصادی وقف :

یکی از از مسائل مهم و دغدغه‌های امروز ما مسائل اقتصادی بوده و هست و ده سال است که شعار هر سالی از سوی رهبر انقلاب مسأله اقتصاد است ، حل مسائل اقتصادی  یکی دیگر از برنامه های گام دوم انقلاب است و نظام وقف یکی از سازوکارهای تحقق عدالت اجتماعی و وسیله ای صلح آمیز برای توزیع مجدد درآمد بدون هرگونه اجبار بوده و هست.استفاده از ظرفیت وقف و موقوفات در جهت ایجاد اشتغال پایدار ، سرمایه گذاری های عام المنفعه و.... در امر رشد اقتصادی بسیاز موثر است.

 

ابعاد اجتماعی وقف :

باید توجه داشت در گام دوم انقلاب نگاه ویژه ای به سطح ارتقاء جامعه شده با استفاده از ظرفیت وقف، می توان این امر مهم را کمک کرد . وقف در حمایت از کیان خانواده که سنگ بنای جامعه است و حفظ انسجام و یکپارچگی آن از طریق حمایت‌های مالی و تدارکاتی نقش مهمی ایفا می‌کند. مثلا  یکی از مشکلات امروز جامعه ما موضوع مسکن است و افزایش قیمت‌ها برای مردم بسیار مشکل ساز بوده است  که می توان گفت رفع موانع آن در تسهیل امر ازدواج جوانان و همچنین پایداری بنیان خانواده در جامعه موثر است  اگر از ظرفیت وقف با تبلیغ  در زمینه های مورد نیاز وقف و آگاهی دادن واقفان استفاده شود ، بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی تا حدود زیادی با همکاری خود مردم می توان کاهش داد که برکات فراوانی برای جامعه در پی دارد.

 

 سخن آخر 

پدیده وقف دارای حیطه گسترده ای از فعالیت و اقدام می باشد، تا جایی که اگر به درستی هدایت شود، به بسیاری از نیازها پاسخ می‌دهد و هیچگاه جامعه انسانی با کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی رو به رو نخواهد شد. اما مهم این است که هم نیازها براساس اولویت در سطح افکار عمومی معرفی شود و هم ضرورت آن عینی و متناسب با عواطف و درک و توجه واقفان لحاظ گردد. 

 

گردآورنده و فرآوری مطلب : عدنان رحمانی

منابع استفاده شده :

1. خبرگزاری ایرنا : مقاله نقش تاثیرگذار موقوفات در تعالی جوامع اسلامی

2. سخنان حجت الاسلام محمدحسین بلک « مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان »

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی